Delad glädje är dubbel glädje

3 veckor med Li har flugit förbi,så mycket har hänt. Jag ska försöka få ner det hyffsat kortfattat här.

Efter några dagars strosande runt I Vancouver för min del sprang jag till busshållplatsen för att möta Li. Så konstigt att se henne I Kanada.

Efter en natt på hostel hyrde vi en bil för 16 dagar. I efterhand insåg vi att det antagligen varit bättre att köpa en bil.
Vi har sen gjort ungefär det jag tänker att man ska göra när man är i Kanada. Vi har kört mountain bike och paddlat kajak på Vancouver island, gjort forsränning i Golden, varit på flera dagsvandringar och kört i nationalparker, varit på vinprovning, ridit i 100 mile house, vi var i Fernie där jag ska vara i vinter, vi hälsade på farmen jag var på sist i Nelson, vi såg en björn (från bilen) och vi gjorde en fyra dagars vandring vid ett berg som heter Assiniboine.

Vinodlingar.

Vinprovning i Oliver.

Ridning. Gick lite långsamt... Galloperade några minuter, och min skenade iväg också, men i övrigt var det en lugn två timmars tur.

3 timmars tuff mountain biking. Grymt kul men vi var helt slut efteråt!

Soppa och pasta-lunch. Burksoppa dock, så lyx till skillnad mot pulversoppan.

Kajakning på Vancouver island.

Kajaking bland sälar.

Vandring på Vancouver island.

Frukost vid Moraine lake i Banff nationalpark. En ekorre sitter just här på kameran och vi tror att han ska välta den - därav minerna. Haha.

Li är trött och hungrig, men egentligen rätt nöjd. Banff nationalpark.

Njuter av utsikten.

Li tog med Polly till mig! Muuumma! Tack!!

På dagsvandring.

En av de första dagarna och första dagsvandringen.

Vancouver island med häftigt träd som skalar av sig barken.

En härlig dagsvandring på Vancouver Island efter mycket stillasittnade i bil.

Vackert på Vancouver island.

På Tofino beach, Vancouver Island. Kallt vatten, inget bad inte.

Solnedgång i Tofino.

Plötsligt blev det en helt annan natur. Häftigt!

Fika paus! Kaffe, choklad och äpple en lång dag i bilen.

På besök hos farmen där jag wwoofade sist i Nelson. Stort träd, jag och parets dotter Maggie.

Fernie - detta ska bli mitt hem oktober till maj!

Fika på vägen. Supermysigt! Italienare. Men vi betalade ca 200 kr för en varsin kaka och delad kaka!! Det visste vi inte här...

Inga-mygg-minen. Underbart!

Stort träd.

När det är brant nerför ser man de här - om man får för hög fart ska man köra ut där.

Alltid sträva efter matplats med utsikt.

Djur under resan...

Plötsligt kryllade det av Elks runt vägen.

Den här krabaten såg vi massor av. Här står han och gör skojiga ljud.

Jordekorre.

Vandringen var höjdpunkten för min del. Bergen och naturen, inga människor, campingen… Vi gick sammanlagt lite över 30 km, vilket inte är speciellt mycket på fyra dagar men med tanke på att jag hade en jobbig förkylning med antagligen feber första dagen och det var Lis första vandring så var det ganska lagom.

Vi hade införskaffat ett björnspray innan vi gick - ett pepparspray I större format. Li har varit väldigt rädd att vi ska möta en björn och hennes mamma hade gett oss klara instruktioner på att vi skulle ha med oss sprayet. Vi sov på ett ställe första och tredje natten där det kändes som att det mycket väl kunde vara björnar. Innan tredje natten mötte vi också några som sa att de hade sett en björn där natten innan. Så Li körde hela tiden skönsång om hon gick på toa eller gick själv en bit.

Då går vi! Limpans första vandring. Jag med förkylning. Taggade till tusen.

Precis i början av hiken. Pigga och glada.

Li lade sin kräsenhet åt sidan och åt minsann allt som bjöds på - gröt med äpple och snustorr macka med sylt. Mums.

Här låser man in maten, deon, myggmedlet - allt som luktar - under natten.

Mygg, mygg, mygg!

Bergsutsikt från tältet. Bra när man gömmer sig från myggor.

Mount Assiniboine är det höga, spetsiga. Njutning.

Underbara vän Li!

Morgonpromenad utan tunga väskor.

Och arrangemanget för fotot ovan höll precis!

Li är lite nöjd hon med.

Brant stigning, lång stigning. Denna vägen gick vi även upp. Ångest innan, lättnad efter.

Li är trött när det är brant stigning uppför i 4 km. Vattenpaus var 10 minut. Chokladbar varje kilometer. Lätt som en plätt!

Svårt att vara lyckligare.

Jag tar kort på berg. Li tar kort på blommor...

...och spanar efter fåglar.

Fin  vandring.

30 mil i benen och täckta av myggbett men ruskigt nöjda.

Den enda natten vi inte tog björnsprayet ut I tältet hörde vi något sniffa runt tältet. Sen yla och skälla. Vi tror att det var en coyote. Efter att ha legat blick stlila I typ en kvart insåg vi att han inte skulle gå iväg, så vi körde igång mobilen, började hojta och sprang upp till bilen där vi sov resten av natten. “Från och med nu sover vi på camping” var vad jag fick höra av Li. Hon hade stått ut med mitt sätt att campa länge nog så jag hade inte mycket att säga emot.

Det var en fin campingplats tills coyoten kom och skrämde oss...

Tälta på camping. Mentalt jobbigt för mig...

Det har varit snålt med duschar och maten har inte varit den bästa. Li har snällt tuggat i sig gröten till frukost, något hon inte gillar, och pulversoppa med pasta har varit dieten mestadels av tiden. I slutet lyxade vi till det rätt ofta med mycket kaffe och fika.
Mellan duscharna gick det som mest en vecka. Det var dock under vandringen så vi tvättade oss I sjöar - glaciärsvatten dock så det var ju inga långa bad.

Iskallt bad. (Lägg märke till snön...)

Vi insåg att vi gjorde vår runda (på 4000 km!) åt fel håll. Vi började med de häftigaste vyerna med höga berg och korallblå sjöar så när vi kom till kusten och Vancouver island som är fint på sitt sätt men inte lika wow-vackert på det sättet så var vi inte för imponerade. Även om Li för den delen inte var riktigt lika exalterad som jag över bergen, hon gillar havet mer.

Kört en bit...

Man ser många fyndiga klistermärken/skyltar/klädestryck i detta landet.

Tillbaka i Vancouver gjorde vi två dagar med shopping. En av kvällarna var vi ute på stan. Vi började med en alldelles fantastisk kina-restaurang där vi drack goda drinkar, njöt av helt sjukt god mat och grym service. En av de bästa måltiderna vi båda ätit.

På vägen till en bar vi fått rekommenderad frågar tre killar vad vi gör på den gatan som vi gick på, vilket tydligen var det värsta stället i Vancouver, och kanske särskilt för två blonda tjejer sent på kvällen. Och jag måste säg att jag aldrig har sett så mycket lodisar och uteliggare på en gata. Det slutade i alla fall med att vi följde med dem på en hip hop show på en liten klubb vi aldrig hade hittat själva, med musik vi aldrig lyssnar på annars, och hade en väldigt kul kväll.

På ett frukostställe i Vancouver.

På morgon-power-walk i Vancouver.

Som en bra avslutning tog Li taxin vid 3 på morgonen igår och ringde när hon var på flygplatsen och sa att min plånbok låg i hennes väska. Hon fick lämna in den på flygplatsen och jag fick åka ut och hämta den. Sån tur att hon hittade den innan hon gick med på flyget. Hade varit så jobbigt om den hade kommit med till Sverige.

Tack för att du kom Li!!!

Helgen satte jag åt sidan till att planera kommande veckor. Det kändes tomt och lite tråkigt att vara ensam igen i en storstad där jag inte känner någon. Men jag träffade en dansk som jag umgicks med, pinsamt nog pratade vi engelska hela tiden.

Men imorgon tänkte jag att jag ska börja lifta norrut (16 timmar!) där jag har hittat en ny farm. Där tänkte jag vara tills Veronika (syrran) kommer i slutet på augusti/början på september.