Underbar skidåkning, lavinkurs och julgransjakt!

Tiden flyger förbi här och jag njuter av varenda sekund.
Det har blivit mycket skidåkning den senaste tiden, och jag imponeras varenda gång jag är uppe på berget på hur mycket orörd snö man kan åka. Jag har åkt mycket med ett stort gäng på ca 8 personer - vilket jag vanligtvis skulle tycka är lite för många men vi är alla på samma nivå och har himla roligt ihop så det är bara kul!
Jag förstår verkligen hetsen över skidåkningen, för den är fantastisk, och kan inte bärga mig inför mera snö! Berget och möjligheterna är otroliga.


En av de första dagarna uppe på berget. Fantastiskt.
 
Fint.
 
Bara möjligheter!
 
Detta var ett par av de bästa svängarna jag haft i mitt liv i nysnö! Paul är fast i den djupa snön...
 
Ett fint åk i skogen!
 
Den här dagen var vi 8 personer som var ute och åkte ihop. Kul!!
 
 
Paul genom en dimmg lins efter snöbollskrig...!
 
Paul, Glen och Tom uppe på berget. 
 
Snötäckta efter några minuter i liften. 
 
En fin morgon. 

Jag gick på en konsert och kollade in det lokala bandet - Shred Kelly. Helt otrolig energi på scen och grymt bra!
 
Jennifer tog mig ut på brant åkning. Jag var lite tveksam här men det var ruskigt bra!
 
Jennifer har tävlat i skidåkning och är riktigt duktig.
 
...och jag är helnöjd att vara ute och åka!!
 
En värmande brasa i backen.


Quinn har kommit hit och hälsar på mig i två veckor. Han är Dylans lillebror (Dylan som jag bodde hos i Montreal) och är 17 år. Jag förstår snacket om att föda en tonåring nu… Jag passar ett pars lägenhet i ett par veckor, så det passar utmärkt även om det är lite meckigt att flytta fram och tillbaka.

 

Jag körde till Calgary i onsdags och skulle hämta Quinn på flygplatsen (efter ett misslyckat försök att ordna en buss, men de går inte så tidigt på säsongen), jag tog med mig Paul eftersom jag inte ville köra ensam. Det visade sig vara ruskigt halt så i 100 km/h tappade jag kontrollen över bilen och efter att ha åkt fram och tillbaka ett par gånger med bakändan snurrade vi ett varv och gled in med bakändan i räcket. Ståendes på andra sidan vägen ser jag en lastbil komma mot mig och kan inte få igång bilen. Jag vet att lastbilen ser mig, men att han ska väja skulle vara väl så farligt. Till slut får jag igång bilen och kommer över till min sida vägen och stannar och inspekterar skadan. En extrem tur gjorde att allt där var var en liten buckla under baklyktan. Paul tog över resten av körningen även om han erkände när vi var hemma igen att han var väldigt skärrad han med. När det började snöa och var mörkt på vägen hem satt jag ihopkrupen och blundade.
Jag är otroligt glad och inser vilken himla tur vi hade. Fem minuter innan detta hände ringde en kompis till oss och sa att hon hade krockat i Fernie. Jag tror dock att jag behövde en väckarklocka som denna för att inse och få respekt över väglag.


En himla tur att detta var den enda skadan efter att ha tappat kontrollen på motorvägen.
 
Men vi fick plockat upp Quinn på flygplatsen i alla fall.

Och så tog jag med Quinn upp i backen - han var väldigt imponerad av skidsystemet.


Idag började jag jobba på riktigt uppe på restaurangen på berget. Det var en väldigt lugn dag så jag fick inte riktigt känna på nån stress, men det är mycket att lära.

Jag var på en lavinkurs förra veckan. Det var tre kvällar med teori och en dag uppe på berget då vi grävde i snön och gjorde snötest och det iscensattes ett olycksscenario. Väldigt givande och lärorikt!


 

Inför julfesterna pyntar jag och Krystal en gran.
 
På lavinkurs - Ryan gör ett test hur stabil snön är. 
Alla gräver en varsin vägg för att göra tester på hur stabila olika snölager är.
 
Kyle letar snölager. 
I fredags var det dags för att hugga ner en julgran! Dwight och Jennifer (som jag bor hos) bjöd med mig och Quinn att följa med när de skulle ta med sin son och hennes flickvän att leta julgran. En olycka på vägen till Fernie gjorde att de aldrig kunde komma, men Paul följde med och även en kompis till oss och till Jennifer och Dwights son - Glen. En himla rolig eftermiddag som avslutades med en stor middag.
Jennifer mäter om julgranen är lagom hög...
 
Jenniifer, Luna, Glen, Paul och Quinn på julgransjakt!
 
Paul hittade en gran och sågade ner den med Veronikas världsmästarsåg!
 
Jag och Quinn hittade en liten en till vår lägenhet (eftersom vi redan har en färdigpyntad plastgran...)
 
Paul, jag och Dwight med dagens kap! Nöjda.
 

Kommentarer
Postat av: Joan

Gud va mysigt!!!!! Men du måste vara rädd om dig.....blir liiiiite orolig <3! Kul att höra att du har det bra och vilka fiiiina bilder! STOR KRAM

2012-12-17 @ 09:08:54
Postat av: Louise

Läskigt att läsa om körningen! Skönt att det gick så bra!
Underbart att du trivs där så bra! Blir ju lite avundsjuk på dig, här har vi ingen snö alls. Varnar dock att det ska komma idag, jag håller mina tummar!!Pusskramar!

2012-12-23 @ 12:44:47
Postat av: kristina & ronny

God Jul!
Tur att det fanns ett väg-räcke så du inte hamnade i diket. Sladda ska man ju göra i skid-backen.
Vi önskar dig Ett Gott Nytt År.
Kristina & Ronny

2012-12-23 @ 13:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0