Att lifta genom Kanada

Jag hade ett par väldigt bra sista dagar i Montreal. Jag var mycket nere på jazzfestivalen med mycket roligt att titta på. Bland annat såg jag Rufus Wainright (som gör "Hallelujah" väldigt bra, bland annat.) Och min sista kväll så jag ett gäng helt fantastiska musiker. Tappade hakan flera gånger. Riktigt häftigt! 
 
Dessutom var det fyrverkerifestival. Så jag och Robert gick ner dit och tittade på den. Japan levererade sitt bidrag. Avslutningen var riktigt ball men i övrigt imponerar inte fyrverkerier så mycket på mig... Kan inte sluta tänka på så mycket bortkastade pengar det där är. 
 
Jag stannade en extra dag också, bara för att få se EM finalen i fotbollen. Det finns mycket spanska fans i Montreal. 
Fullmåne i Montreal. 
 
Fyrverkerifestival i Montreal - Japans bidrag. 
 
Jazzfestival i Montreal. Mycket folk i centrum.


Sen var det dags att säga hejdå till Judith och Dylan och att börja åka västerut. 
Första dagen började med att jag liftade med åtta olika bilar - alla otroligt trevliga, men jag kom inte särskilt långt. Efter det har jag haft lite längre turer. Mike var en lite udda med trevlig gubbe som jag åkte 1200 km med. Jag sov på lekplatsen i en by eftersom de tydligen haft besök av en björn där två veckor tidigare. (Jag är försiktig - maten låg i bilen...) 
 
När han släppte av mig skulle jag bara lifta en mil tänkte jag, men killen soom plockade upp mig skulle köra långt så det blev att jag kom ännu 700 km den dagen. Han släppte av mig vid en lastbilsrastplats där jag satte upp tältet vid vägen. 
 
Nästa morgon var jag uppe tidigt och väntade på lastbilarna som körde ut. Den fjärde skulle åt rätt håll och det var Daniel från Quebec. Han visade sig vara en skön snubbe och vi kom rätt bra överens så när han hade gjort sitt jobb med att lämna sitt lass i närheten av Saskatoon, Saskatchewan bestämde han sig för att han ville köra till Calgary (killen är Country- och Rodeo-fantast, vilket han har gemensamt med de flesta i Alberta - provinsen där Calgary ligger). Jag tackar inte nej. 
 
Så dagen efter kom vi till Calgary där vi går på Calgary Stampede som är ett rodeo-event som fyller 100 år i år. En massa folk, alla möjliga olika sorters sätt att göra av med pengar och många cowboyhattar. Det första vi gjorde var att investera i en varsin hatt. Sen gick vi på rodeoshow där de körde chuckwagon och efter de körde de igång en stor show med dansare, artister och fyrverkerier. Det var en häftig show men jag vet inte, jag är inte så imponerad av Countrymusik...
 
När vi kom till Calgary hade Dan också bestämt sig för att istället för att köra tillbaka till Montreal och spendera sina lediga dagar där, kunde vi ta en roadtrip till nationalparkerna Banff och Jasper i Klippiga bergen. Så vi fick låna en bil av hans kompis i Calgary och nu är vi i Jasper town. Hela dagen har varit full med häfitiga berg och korallblåa sjöar. Dessutom har vi sett både svart björn och grizzly! Jag har njutit av varenda sekund. 

 
Då börjar vi - 5000 km ska liftas. Och här är allt man behöver för ett år...
 
 
Första natten på väg mot Vancouver - utanför North bay.
 
Inte bra väder hela tiden... Tur för mig att jag inte fick en droppe på mig, eftersom jag precis fick en lift när detta drog förbi. 
 
Mina gåvor under liftandet - en keps och en pin. Söta människor som plockar upp en. 
 
En liten olycka... Man tro att jag blev dyblöt av regnet, men nope - man ska bara tänka på att skruva på korken ordentligt på vattenflaskan. Oups. (Dator, kamera, laddare, ipod, mobiler - allt verkar ha klarat sig fint! Puh!)
 
 
Solnedgång vid Lake Superior - världens största sötvattenlake. 
 
Fina vyer när jag åker med Mike längs med Lake Superior. 
 
Såhär blev min camping en natt - mitt i en by på lekplatsen... 
 
Sen fick jag lift med Daniel - en lastbilschaffis från Quebec som kör det här monstret. Här i provinsen Saskatchewan - platt, platt, platt och platt.
 
Sen kom vi till Alberta - den rika provinsen, där det pumpas olja för fullt. 
 
 
The Stampede i Cagary, Alberta - ett stort rodeo event så det var bara att skaffa sig en cowboy-hatt!
 
Jag och min lift - Dan, med monster lastbilen - i Calgary på rodeo eventet. 
 
På rodeo - i en gren som heter Chuchwagon. 
 
Efter rodeon drog de igång  en stor show med fyrverkerier bland annat. Calgary stampede fyller 100 år. 
 
Jag och Dan i Banff nationalpark - klippiga bergen! WOW!
 
Dan och jag vid Lake Louise.
 
Inte kan man klaga på varken väder eller utsikt i Jasper nationalpark.
 
Sjön Moraine - njuter av livet.
 
Vi fick låna den här pickup bilen av Dans kompis i Calgary. Öhm. Den är stooor. 
 
 
 
Vi såg grizzlybjörn i nationalparken! Tufft!
 
Åt vilket håll ska man titta? Fantastiskt. 


Hela resan har varit makalöst bra! Jag har fått träffat en massa härliga människor och jag måste säg att det har gått lättare än jag trott. Och det bästa av allt är att inte har några planer, utan det har blivit improviserat hela vägen.  
 
Att jag fick chansen till en roadtrip bland bergen var en riktigt fin lyckoträff. Efter flera dagar med platt, platt och åter platt i Manitoba och Saskatchewan så var det underbart att se berg.
Antingen imorgon eller på måndag kommer vi tillbaka till Calgary, eftersom Dan måste tillbaka till Montreal och jobba. Så därifrån tänkte jag sen hitta en lastbil som förhoppningsvis kan köra mig till en farm där jag ska jobba någon vecka innan Li kommer. 
 
Jag är på västkusten i Kanada! Drömmen som jag haft så länge. 

Kommentarer
Postat av: Erik

De ser ju inte ut att gå någon nöd på dig iaf. Imponerande att du lyckas ta dig genom landet på ett så smidigt sätt! Stort lycka till vidare!!!!

2012-07-08 @ 10:42:06
Postat av: Erik

De ser ju inte ut att gå någon nöd på dig iaf. Imponerande att du lyckas ta dig genom landet på ett så smidigt sätt! Stort lycka till vidare!!!!

2012-07-08 @ 10:42:07
Postat av: sofia

Åh Heja dig! Njut ser helt fantastiskt ut! Vilken färg på vattnet i sjöarna alltså! Amaziiiing! Njut njut njut
Kram

2012-07-09 @ 09:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0