Livet på en farm i Canada

När Lisa och de andra åkt vidare på sin resa stannade jag i Montreal bara några dagar.  En dag följde jag med Quinn och Judith (Dylans bror och mamma) och tittade på en baseboll turnering som hon anordnar till minne av sin bortgångne man. 
Jag spenderade också lite tid med några kompisar jag nu skaffat mig i Montreal och träffade även Mathieu och Olivier - två av de piloterna som jag umgicks med när jag var i Ålesund som kommer härifrån. 
Quinn och Judith (Dylans lillebror och mamma) när vi tittar på baseboll. 
 
Fr. v: Chris (en kille som bor på samma gata som Dylan som vi har umgåtts med en del), någon av Quinns kompisar, Dylan och Quinn. Och en stackars kille som däckat på gräset...
 
Jag och Vincent (tysk) firar Tysklands seger över Danmark i EM med en massa god mat och Mojito. 
 
I snart tio dagar har jag bott och jobbat på en farm. Genom en organisation som heter Wwoof (World Wide Opportunities on Organic Farms) kan man hitta farmer över hela världen. Man jobbar 5-6 timmar om dagen och får mat och boende för det. 
 
Farmen jag har varit på sysslar med Permakultur - i princip ett odlingssystem som går ut på att vara självförsörjande och att ha naturens växtsätt som förebild. En av de jag bodde med i Norge håller på med det också och har jag har nog till slut hittat mig något som liknar ett intresse. Det är absolut något jag skulle vilja göra i framtiden så jag har lärt mig mycket. 
 
Farmaren heter Simon och han bor på gården tillsammans med Marie. De är inte självförsörjande än men är på god väg. Vad vi har gjort är att plöja (för hand med en grep), rensa ogräs, plocka och döda skadeinsekter, baka och laga mat m.m. Vi har börjat kl 6 på morgonen eftersom det har varit runt 30 grader den senaste tiden, så att jobba mitt på dagen är för varmt. Man blir genomsvett ändå dock. Men efter varje dag har vi hoppat i sjön som ligger 2 minuters promenad bort, så att så mycket duschar har det inte blivit. 
Maten har varit helt fantastisk, jag har ätit mig för mätt vid varje måltid. De gör eget bröd, bananbröd, ginger beer (en kolsyrad dryck av ingefära), yoghurt och alla möjliga sorters chutneys och inläggningar. 
Det enda negativa har varit myggen och flugor som bits. Jag räknade mina bett en dag, och var då uppe i 60 stycken. Upptäckt att de gärna biter under foten och i handflatan också. 
Farmen och den lilla stugan som jag, AJ och Fern bott i. 
AJ, Fern, bonden Simon och jag jobbar hårt i värmen. Just här är inte myggorna särskilt jobbiga, men i övrigt bär vi alltid långarmat och myggnät.
 
Det dagliga doppet i sjön. AJ dyker och Newton hoppar i strax efter. 
 
Jag och Fern är ute och paddlar kajak.
 
Froggy.
 
Efter en 2 timmars promenad genom en skog med massa mygg kom vi fram till den här utsikten. 
 
 
Under midsommarhelgen kom hela Simons familj på besök. Så jag tog tillfället i akt att få fira lite midsommar. De var inte sena att haka på så jag, AJ och Fern (som är ett engelskt par som också jobbat på farmen) gjorde en midsommarstång och midsommarkransar. Sen sjöng och dansade vi Små grodorna. Något jag inte visste var att det är en sång som gör narr av fransmännen, nåt britterna från början började med under franska revolutionen. De blev lite roligt eftersom de alla var franska men de sjöng och dansade glatt ändå och uppskattade det svenska inlägget. 
AJ, jag och Fern med våra midsommarkransar. 
 
AJ, Simon (bonden), jag och Fern. Drinkar i händerna - festen har börjat. 
 
Fiona, 9 år, blev helt frälst i min midsommarkrans och ville så gärna göra en egen. 
 
Fern och AJ är stolta över vår midsommarstång. 
 
Och så var det dans till Små grodorna!
 
Sen var det dags för en stor eld. 
 
Snart är det jazz festival i Montreal, så jag ska tillbaka dit (lifta har blivit standard nu - det är så enkelt) och vara där under några dagar. Sen är det dags för mig att åka västerut. Den 21 juli kommer Li till Vancouver - så jag kommer ha runt tre veckor på mig att lifta dit - en resa på ca 5000 km.  Jag är väldigt spänd på hur det ska bli! 
 
Dessutom har jag nu köpt mig ett säsongskort på en skidort som heter Fernie! Så nu har jag inget val än att stanna där i vinter. 
 
Jag har också lagt en länk till en karta där ni kan se var jag har varit hittills! 

Kommentarer
Postat av: Lousie

Åh! Vad underbart med alla myggbett, stackarn!! Men annars verkar du ha det toppen! Avundsjuk över vädret måste jag säga, här har vi regn och rusk VARJE dag! Saknar dig massvis! Kram

2012-06-26 @ 12:12:08
Postat av: Louise

Haha, glömde ju att säga. Grodan var ju helt underbar! HAHA

2012-06-26 @ 12:13:18
Postat av: sofia

Åhh Katrin du sprider så mycket glädje i världen! Heja dig!! Jag vill lära mig göra ginger beer! Ta recept!!! SKa prova mig på rabarner chutney tror jag hmm mums! Sakanr dig fortsätt bara vara du!
Puss o kram

2012-06-29 @ 10:09:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0