Min första riktiga roadtrip och Sverige besök!

De senaste två veckorna har jag verkligen njutit av att se fantastiska vyer, natur, camping och haft himla roligt.
Jag och Melanie, från Tyskland, åkte till Fredericton där vi hyrde en bil (då vi insåg att  det  skulle bli omöjligt att hinna med att se allt som vi ville se om vi skulle lifta) Vi fick en liten Hyundai Accent som bara jag fick köra (eftersom Melanie är 19 år, och man måste vara 21 för att få hyra bil), men vi fick ändå betala extra för att jag är under 25 år.
Under dessa två veckorna körde vi 3300 km, vilket kändes och är mycket men vi såg otroligt mycket fint.
Vi var I Fundy Nationalpark, där vi startade med vår bästa camping plats på hela resan - med en  utsikt över en hel  vik.
De senaste två veckorna har jag verkligen njutit av att se fantastiska vyer, natur, camping och haft himla roligt.
Jag och Melanie, från Tyskland, åkte till Fredericton där vi hyrde en bil (då vi insåg att  det  skulle bli omöjligt att hinna med att se allt som vi ville se om vi skulle lifta) Vi fick en liten Hyundai Accent som bara jag fick köra (eftersom Melanie är 19 år, och man måste vara 21 för att få hyra bil), men vi fick ändå betala extra för att jag är under 25 år.

Under dessa två veckorna körde vi 3300 km, vilket kändes och är mycket men vi såg otroligt mycket fint och en otrolig massa skog! Eftersom vi ville undvika motorvägarna hamnade vi ofta på små grusvägar vilket blev lite mer av ett äventyr. Och inte heller de asfalterade vägarna var någon höjdare, gropar hit och dit men det var roligt att köra!
Taggade inför vår roadtrip - här är bilen fortfarande väldigt ren.


Efter några såna här vägar var inte bilen lika ren längre.


Skylten talar sanning...


Vi var i Fundy Nationalpark, där vi startade med vår bästa camping plats på hela resan - med en utsikt över en hel  vik. Dock gick temperaturen ner till 5 grader, och Melanie som hade en väldigt tunn sovsäck frös väldigt, så hon sov i bilen under nästan hela resten av resan.
Jag njuter av tandborstning med utsikt.
Mitt nya tält invigdes med en helt ok utsikt.


Ett vattenfall i Fundy Nationalpark.


På en strand med lågt tidvatten.






I Bay of Fundy har de det högsta tidvattnet i världen, så vi besökte också Hopewell rocks under lågt tidvatten då de stora stenbumlingarna är fullt synliga så man kan vandra runt bland dem på  stranden.
Vi åkte också till Prince Edward Island som vi hade hört mycket gott om men inte hade särskilt höga förväntningar av. Men hela ön var himla vacker, med röd sand över allt och öppna fält med mycket grönt och åkrar.
Hopewell rocks vid lågt tidvatten. Så vid högt är vattnet upp till ljusa delen av stenen!
En trevlig frukost på Prince Edward Island.

Frukost!


På fastlandet igen körde vi en kuststräcka som heter Cape Breton, som är känd här. Vi hade rätt dåligt väder under hela tiden, men det var otroligt vackert ändå. Slingriga vägar längs med klippor som går rätt ner i havet. Vi stannade och gick några olika vandringsleder, och försökte hitta en älg åt min tyska vän, som aldrig sett någon, men utan resultat.
Cabottrail - otrolig kustväg.

Uppe på en fin vandring.


Älg-skylt. Haha.


Det är hummersäsong här nu, så jag var ju tvungen att äta det. Jag har smakat det förr, men aldrig ätit en hel. Nu hade de levande humrar som simmade runt i ett akvarium och så fick man in hela tillagad på ett fat. Den tillsammans med tillbehör och dessert gick på 20 $ (140 kr!). Fantastiskt gott!!
I Nova Scotia (en provins i östra Kanada) är det hummersäsong nu, så jag var ju tvungen att testa.

Jag har fått användning av mitt nya stormkök också, vilket jag älskar. Vi har levt på pulversoppa med pasta, gröt till frukost och frukt. En morgon (när vi hade hittat ett frukostställe lite strategiskt väldigt nära ett hus, så vi försökte vara tysta då det var tidig morgon) när jag gjorde gröt kommer det plötsligt en explosion och gröten är utspridd över marken. Jag trodde det var hela gasbehållaren som exploderade men det var, som tur var, bara en tändare som fastnat under grytan. Rädda blev vi i alla fall.
Frukostolycka.

Lunch på taket av bilen.

På en lååång väg rakt ut på en låång ö.

Ett himla mysigt ställe var Peggys cove, vilket liknade en liten by i Bohuslän.
Vi besökte också Kejimkujik nationalpark, som ligger mitt i en provins och består mest av skog och en stor sjö. Här paddlade vi kanot, körde mountainbike, vandrade och badade. En väldigt bra dag.
Peggys cove.

Peggys cove.
Ett kallt dopp i Kejimkujik nationalpark.
Maple löv - symbolen på Kanadas flagga.

Kejimkujik nationalpark.

Vi paddlade kanot i Kejimkujik NP.


Och körde mountainbike!




Två nätter sov vi hemma hos folk, genom Couchsurfing, så att vi kunde få oss en dusch. Den en var hos en tjej där hon tog med oss på knytkalas med en massa fransktalande kanadensare. En väldigt trevlig kväll.
Den andra tipsade om en vandring till Cape Split där man kunde sova uppe på en klippa med 70 meter ner till vattnet och utsikt över hela viken. Så det gjorde vi, och det var definitivt den bästa upplevelsen! Helt fantastiskt vackert. Dessutom träffade vi två locals där uppe som gjorde upp en brasa som vi satt och pratade framför hela kvällen.


Tittar ut från Cape Split över Bay of Fundy - där världens högsta tidvatten finns, upp till 16 meter. Vattnet som flödar ut här beräknas vara lika mycket som alla floders flöde i hela världen.


Uppe på Cape split blev det plöstligt dimmigt. Häftigt väder!


Efter 9 dagar med bil lämnade vi sen bilen i Fredericton och började vi resa tillbaka mot Montreal. Vi hade tre dagar på oss att ta oss dit, och på vägen ville vi besöka Quebez city. Så vi ställde oss på vägen och började lifta. Som två blonda tjejer behövde vi aldrig vänta särskilt länge och folk var fantastiskt trevliga! Drömmen förut har varit att på lift med en av de här stora lastbilarna med en säng bakom förarsätet. Vi fick lift med tre sådana under vägen till Montreal, så sista gången var vi inte så exalterade längre. Men att lifta är verkligen ett fantastiskt sätt att transportera sig på och man träffar underbara människor.
Liftar hem till Montreal.
Vi fick lift med Michel - lastbilschaffis. En skön gubbe som gav oss mat och massa historier.


I Quebec city blev det att vi satte upp tältet i en park, i en skogsdunge. Här är det middag - pulversoppa! Mmm...


Hela roadtripen var en fantastisk upplevelse som jag är väldigt glad att jag gjorde. Jag uppskattade inte östkusten förut, men nu älskar jag det. Det fungerade faktiskt bra med Melanie, även om det såklart blev lite irritationer då och då.

Och nu har Lisa, Niklas, Per och Filippa varit i Montreal! Det var helt underbart att ha besök hemifrån. Det kändes lite konstigt att prata svenska först efter att inte ha tänkt eller knappt sagt ett ord svenska på två veckor, men jag har varit väldigt exalterad över att de skulle komma. 
Vi testade Poutine - en rätt från Quebec som är väldigt känd här. Det är pommes med ost och sås på. Förvånadsvärt gott. 
Sen har jag visat några smultronställen där vi ätit väldigt god mat (som jag hittat när jag strosat runt i stan), vi har var på lite hike i en nationalpark, gått sightseeing i stan, lagat svenska köttbullar, besökt botaniska trädgården och varit på en frän jazzbar. Vi har allihop bott hemma hos Dylan - fullständigt invaderat den stackars familjen. Det var inte meningen från början men det slutade med det när det blev strul med andra boenden.
Världens sötaste Lisa!
Fantastiska besökare! (Felippa, Per, jag, Niklas, Lisa)
Utsikt i Mont Tremlant nationalpark.
Söta de där två. (Niklas och Lisa)

Mont Tremblant.


Laurence, Pelle, Felippa, Lisa, Niklas, jag och Judith. Laurence bjuder oss på Yeh! (frozen yoguhrt med topping...). Yum.


En stoor frukost på PJs! Felippa och Niklas.


Botaniska trädgården.

Självklart hamburgare, öl och fotboll när Sverige spelar!




Alla skyltar och produkter på McDonald's här har det kanadensiska maple-lövet. Fint tycker jag.


Min plan nu är väldigt luddig och vag, så jag tänker inte ens ge mig på ett försök att säga vad det blir här. Jag vet att jag ska vara i Vancouver den 21 juli, för då kommer Li dit. Men fram tills dess får vi se!





Kommentarer
Postat av: Veronika

Haha. Gillar "femte hjulet" bilden!

Två veckor?! Låter som en hel evighet. Vilka fantastiska bilder. Man undrar om ni har låååång självutlösare eller en hemlig medresenär som tar alla härliga parbilder. Bra kamera förresten. Ny?

Saknar mitt kök... buhuuu....



woofwoof! kram från tyschlandt

2012-06-16 @ 23:47:23
Postat av: Anonym

2012-06-17 @ 06:01:06
Postat av: Marlies

These are really beautiful pictures! And although I don't understand the stories that go with it, I totally like them and they make me want to go to Canada... Enjoy your trip and take care.. Greetings from Aotearoa! Marlies

2012-06-17 @ 06:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0