Första veckan

Så har jag äntligen kommit till Kanada. Jag vet inte hur många år jag har drömt och strävat efter det. Det var som vanligt jobbigt att ta steget att komma iväg, men väl här känns det fantastiskt bra. Jag tror absolut att jag kommer trivas det närmsta året.
Jag är i Montreal som är en stad med drygt 2 miljoner invånare. Staden ligger i provinsen Quebec, och de pratar både franska och engelska här. Men jag har inte riktigt kunnat avgöra när man ska prata franska och när man ska prata engelska, “excuse me?” eller “excusez-moi” när man går in i någon liksom?
Allt är stort i det här landet - kylen, spisen, ölen (1,2 literflaskor), bilarna, ketchupflaskan, morötterna. löken osv. Landet också om inte annat. Jag har suttit och tittat på kartan över detta enorma land och insett att det kommer ta en stund att köra igenom.
Dylan är en kille som jag och Louise mötte när vi reste runt i Kina. Han är konstnär som målar mest porträtt och är riktigt duktig. Så jag bor nu hos honom tillsammans med hans mamma, Judith och hans lillebror, Quinn. Hans mamma är fantastisk snäll och tar hand om mig. Igår tog hon med mig på bio och ikväll åkte vi iväg och åt glass.
Hittills har jag strosat runt mycket för att få en hum om staden. Jag har varit i Gamla stan, vid Notre Dame-katedralen, i botaniska trädgården m.m. Det är en fin stad, men jag vet ju sen innan att jag inte är en stadsmänniska. Ska nog kunna trivas några veckor här dock.
Jag har ordnat allt det praktiska med telefonnummer, bankkonto och ett försäkringsnummer som jag av en slump fick reda på att jag behöver för att kunna jobba här.
Det jag har kvar nu är att försöka hitta ett jobb. Min plan är att stanna och jobba i Montreal till mitten av juli då min kompis, Li, kommer på besök och vi ska ut på roadtrip de tre veckorna hon är här. Sen kommer jag att fortsätta att köra runt i några månader tills skidsäsongen drar igång och jag förhoppningsvis kommer befinna mig i närheten av en skidort i västra Kanada. Först ska jag bara försöka hitta en bil som kan klara detta uppdraget med en hyfsat lång körning.
Mitt kanadensiska nummer är:  +1 514 561 9176
Men jag har min svenska på hela tiden och eftersom jag skickar gratis sms hem med min kanadensiska så är det bara att smsa om ni har lust.
Så har jag äntligen kommit till Kanada. Jag vet inte hur många år jag har drömt och strävat efter det. Det var som vanligt jobbigt att ta steget att komma iväg, men väl här känns det fantastiskt bra. Jag tror absolut att jag kommer trivas det närmsta året.

Resdagboken ska lägga ner så det får bli en blogg istället. Vilket innebär att det inte kommer något mail när jag uppdaterar, så ni får gå in och kolla lite då och då.

Jag är i Montreal som är en stad med drygt 2 miljoner invånare. Staden ligger i provinsen Quebec, och de pratar både franska och engelska här. Men jag har inte riktigt kunnat avgöra när man ska prata franska och när man ska prata engelska, “excuse me?” eller “excusez-moi” när man går in i någon liksom?
Utsikt över Montreal från deras stolthet - "berget", Mont Royal.


Allt är stort i det här landet - kylen, spisen, ölen (1,2 literflaskor), bilarna, ketchupflaskan, morötterna. löken osv. Landet också om inte annat. Jag har suttit och tittat på kartan över detta enorma land och insett att det kommer ta en stund att köra igenom.
"Ooh, Canada...!"


Dylan är en kille som jag och Louise mötte när vi reste runt i Kina. Han är konstnär som målar mest porträtt och är riktigt duktig. Så jag bor nu hos honom tillsammans med hans mamma, Judith och hans lillebror, Quinn. Hans mamma är fantastisk snäll och tar hand om mig. Igår tog hon med mig på bio och ikväll åkte vi iväg och åt glass efter att jag lagat en fantastiskt god pumpasoppa.
Här bor Dylan. Ett typiskt hus i området.


Hittills har jag strosat runt mycket för att få en hum om staden. Jag har varit i Gamla stan, vid Notre Dame-katedralen, i botaniska trädgården m.m. Det är en fin stad, men jag vet ju sen innan att jag inte är en stadsmänniska. Ska nog kunna trivas några veckor här dock.
Jag har ordnat allt det praktiska med telefonnummer, bankkonto och ett försäkringsnummer som jag av en slump fick reda på att jag behöver för att kunna jobba här.

Det jag har kvar nu är att försöka hitta ett jobb. Min plan är att stanna och jobba i Montreal till mitten av juli då min kompis, Li, kommer på besök och vi ska ut på roadtrip de tre veckorna hon är här. Sen kommer jag att fortsätta att köra runt i några månader tills skidsäsongen drar igång och jag förhoppningsvis kommer befinna mig i närheten av en skidort i västra Kanada. Först ska jag bara försöka hitta en bil som kan klara detta uppdraget med en hyfsat lång körning.
I botaniska trädgården med Olympic parc i bakgrunden.


Mitt kanadensiska nummer är:  +1 514 561 9176
Men jag har min svenska på hela tiden och eftersom jag skickar gratis sms hem med min kanadensiska så är det bara att smsa om ni har lust.
I botaniska trädgården. Mangolia.



Kommentarer
Postat av: sofia

Välkommen till dig! Och bra med blogg, enligt mig en snababr länk till dig än resdagboken, den är ju lit etrög iblan...

Ser fantastiskt ut njut! Lite avis hör hemma men kolonilotten börjar ta form jag får hålla mig till det ett tag!

Kram

2012-05-16 @ 08:42:25
Postat av: Veronika

Härligt. Ja, den där resedagboken.se skulle lagt ner för länge sen. Det här va ju bättre! Kul. Ska bli roligt att följa dig.

kram schwesta

2012-05-16 @ 09:00:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0