Protester, åka karusell och lifta

I Montreal har studenter protesterat sedan den 13 februari mot att regeringen vill höja studieavgifterna med 75 % på fem år. För att göra nåt åt det här har regeringen nu infört maskeringsförbud under protesterna, avbrutit universitetens termin med omedelbar verkan och nu senast - infört  protesteringsförbud. Självklart har det bara gjort saken värre och de har demonstrerat mer och mer
I tisdags samlades 250-300 000 människor på stan och protesterade. Fantastiskt mycket folk (jag missade hela grejen för jag var på ett museum. Tyckte det var lite tomt på folk där inne…) Nu har de tydligen gått över till att slå på kastruller - på gatan och på balkonger.
En irriterande sak med det här landet är skatten på allt man köper. De räknar nämligen inte med den när de skriver priset. Den ligger på 15 % och detta innebär att varenda gång jag köper något blir jag chockad när jag inser att det blev dyrare än planerat. Dumt system enligt mig.
I förra veckan var jag på en träff genom internetsidan Couchsurfing.com. Där kan man söka efter soffor att sova på när man kommer någonstans. Jag har aldrig riktigt använt den förut, men nu såg jag att de skulle ha en fika i Montreal och tänkte att det kunde vara trevligt. Träffade mycket trevligt folk, vi var ca 15 stycken och nästan alla kom från olika länder och var här av olika anledningar.
En av dem var Robert, från Edmonton i västra Kanada. Och i lördags gick vi till La Ronde - nöjesfältet som hade premiäröppning. En solig och varm dag (typ 25 grader) och vi åkte massa karuseller. Eller mest var det köande - i snitt en timme varje gång, så så många åk blev det inte. Men kul var det! Efteråt åt vi musslor och drack en öl i parken.
Varje söndag är det något de kallar Tamtams uppe på berget här. Alla har pratat om det väldigt mycket så nu gick jag dit för att kolla var det var. En massa folk samlas i parken och har med sig en trumma, eller nåt annat att banka på/med, och sen är det jamming för fulla muggar. Folk dansar, trummar och det luktar marijuana överallt. En fantastisk stämning och det var kul att bara titta på folk. Detta i 30 graders värme!
I veckan var jag på en campingtur. Mustafa (från Egypten) träffade jag också på Couchsurfing, och innan vi ens träffats bestämde vi att vi skulle lifta och campa i några dagar. På tre dagar åkte vi sammanlagt 880 km med 8 olika bilar -  alla helt fantastiska. Vi fick två nya vänner på facebook, de körde omvägar (en gubbe åkte tre timmar åt fel håll!!! Sällskapssjuk men fantastiskt underbar), en gav oss armband som han tillverkar och en annan körde och visade oss sitt hus vid en sjö. Två gånger kom polisen och frågade vad vi gjorde (vi är fortfarande inte helt säkra på att det är lagligt att lifta i Quebec…) men lite franska, ett stort leende och svensk härkomst får många på fall har jag märkt. “Aaaah! Mats Sundin!” Haha. “Ställ er lite längre bort och lifta, så har ni nog bättre lycka.” sa han sen. Tack och bock.
En otroligt skoj resa i alla fall, och helt underbart att komma ut från stan ett tag.
Oh, förresten. Min plan här har ändrats lite. Hand upp för den som är förvånad…
Det var inte så lätt att få jobb som jag trott här. Alla vill att man ska prata franska, och min är inte riktigt bra nog. Så nu tänkte jag lifta över till västkusten. Där ska jag se till att jag inte bor i en storstad (för mycket folk hela tiden, enligt min mening), kanske att jag kan hitta en farm att bo på ett tag.
Först ska jag dock på en tripp österut - till regionen New Brunswick. Dit ska jag med en tysk tjej (som jag också träffat på Couchsurfing, men inte i verkligheten), och vi ska resa runt i ca två veckor - antagligen blir det lifta.
Sen blir det tillbaka till Montreal för att möta upp Lisa med följe (hon tillsammans med sambo, bror och brors flickvän är ute på roadtrip och tar en tur förbi här) i några dagar och efter det bär det av västerut.
I Montreal har studenter protesterat sedan den 13 februari mot att regeringen vill höja studieavgifterna med 75 % på fem år. För att göra nåt åt det här har regeringen nu infört maskeringsförbud under protesterna, avbrutit universitetens termin med omedelbar verkan och nu senast - infört  protesteringsförbud. Självklart har det bara gjort saken värre och de har demonstrerat mer och mer
I tisdags samlades 250-300 000 människor på stan och protesterade. Fantastiskt mycket folk (jag missade hela grejen för jag var på ett museum. Tyckte det var lite tomt på folk där inne…) Nu har de tydligen gått över till att slå på kastruller - på gatan och på balkonger.
Poliserna är beredda på mycket folk på gatorna.



Och lite folk blev det... (inte min bild...)


En irriterande sak med det här landet är skatten på allt man köper. De räknar nämligen inte med den när de skriver priset. Den ligger på 15 % och detta innebär att varenda gång jag köper något blir jag chockad när jag inser att det blev dyrare än planerat. Dumt system enligt mig.

I förra veckan var jag på en träff genom internetsidan Couchsurfing.com. Där kan man söka efter soffor att sova på när man kommer någonstans. Jag har aldrig riktigt använt den förut, men nu såg jag att de skulle ha en fika i Montreal och tänkte att det kunde vara trevligt. Träffade mycket trevligt folk, vi var ca 15 stycken och nästan alla kom från olika länder och var här av olika anledningar.
En av dem var Robert, från Edmonton i västra Kanada. Och i lördags gick vi till La Ronde - nöjesfältet som hade premiäröppning. En solig och varm dag (typ 25 grader) och vi åkte massa karuseller. Eller mest var det köande - i snitt en timme varje gång, så så många åk blev det inte. Men kul var det! Efteråt åt vi musslor och drack en öl i parken.
Jag och Robert efter en dag på La Ronde.

Varje söndag är det något de kallar Tamtams uppe på berget här. Alla har pratat om det väldigt mycket så nu gick jag dit för att kolla var det var. En massa folk samlas i parken och har med sig en trumma, eller nåt annat att banka på/med, och sen är det jamming för fulla muggar. Folk dansar, trummar och det luktar marijuana överallt. En fantastisk stämning och det var kul att bara titta på folk. Detta i 30 graders värme!
Tamtams i Montreal - alla trummar!
I veckan var jag på en campingtur. Mustafa (från Egypten) träffade jag också på Couchsurfing, och innan vi ens träffats bestämde vi att vi skulle lifta och campa i några dagar. På tre dagar åkte vi sammanlagt 880 km med 8 olika bilar -  alla helt fantastiska. Vi fick två nya vänner på facebook, de körde omvägar (en gubbe åkte tre timmar åt fel håll!!! Sällskapssjuk men fantastiskt underbar), en gav oss armband som han tillverkar och en annan körde och visade oss sitt hus vid en sjö. Två gånger kom polisen och frågade vad vi gjorde (vi är fortfarande inte helt säkra på att det är lagligt att lifta i Quebec…) men lite franska, ett stort leende och svensk härkomst får många på fall har jag märkt. “Aaaah! Mats Sundin!” Haha. “Ställ er lite längre bort och lifta, så har ni nog bättre lycka.” sa han sen. Tack och bock.
En otroligt skoj resa i alla fall, och helt underbart att komma ut från stan ett tag.
Mitt nya jag... Här på en väldigt tom väg och det kom inte jättemånga bilar, men vi fick lift till slut.


Jag, Mostafa och vår underbara vän Ramond - som körde i tre timmar (enkel väg) för vår skull!


Korvgrillning vid vårt övernattningsställe.


Vi fick också lift med Pino - en skön snubbe från Chile. Här tog vi kaffepaus på kanadensiska blaskkaffe-stället - Tim Hortons.


Pino gav mig och Mostafa ett varsitt armband han gjort.
Oh, förresten. Min plan här har ändrats lite. Hand upp för den som är förvånad…
Det var inte så lätt att få jobb som jag trott här. Alla vill att man ska prata franska, och min är inte riktigt bra nog. Så nu tänkte jag lifta över till västkusten. Där ska jag se till att jag inte bor i en storstad (för mycket folk hela tiden, enligt min mening), kanske att jag kan hitta en farm att bo på ett tag.
Inför detta och inför hela mitt år här, så har jag shoppat lite grann. 
Investeringar (hittills) :
  • tält
  • vandringskängor
  • ryggsäck
  • sovsäck
  • armékniv
  • campingkök

Först ska jag dock på en tripp österut - till regionen New Brunswick. Dit ska jag med en tysk tjej (som jag också träffat på Couchsurfing, men inte i verkligheten), och vi ska resa runt i ca två veckor - antagligen blir det lifta.
Sen blir det tillbaka till Montreal för att möta upp Lisa med följe (hon tillsammans med sambo, bror och brors flickvän är ute på roadtrip och tar en tur förbi här) i några dagar och efter det bär det av västerut.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Hur e det? Var e du? Hur går det??!



Tänker så på dig.

Kraaaam! v

2012-06-08 @ 00:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0