Sista veckorna innan snön kommer (förhoppningsvis...)

Jag har varit ute efter ett par turskidor ett tag nu (vilket innebär skidor med bindning som man kan ta loss hälen på som ett par längdskidor. Och till det stighudar - så man kan gå uppåt på berget...) och hittade ett par second  hand. Väldigt nöjd med mitt köp tills jag kom hem och insåg att mina pjäxor är för små för bindningen... Så fyndar Katrin!
En otroligt fin dag tog jag mig upp på Mount Fernie där jag njöt av min lunch i solen. 
Ett par andra dagar har jag försökt hitta på annat då vädret inte varit så bra. Så en dag körde jag och Jordy till Cranbrook, som är grannstaden en timme bort. Där åt vi glass och sushi. 
Jag var uppe i skidbacken på vandring med två grabbar jag träffat på badmintonen. Kul att kolla in liftsystemet på lite närmre håll.
På tisdagar är det gratis skridskoåkning i ishallen. Så jag, Jordy och Tal var där och åkte lite skridskor. 

Jag tog mig en tur till upp på Mount Fernie. En fin dag så jag njöt gott av mina nudlar i solen!
 
Utsikt från Mount Fernie.
 
Och utsikt åt andra hållet. 
 
En dag var det mindre bra väder i Fernie så jag och Jordy körde till grannstaden, Cranbrook och åt sushi!
 
Jag var på en hike uppe i skidbacken...! Snart så!!
 
Gratis skridskoåkning i ishallen. Tal (Israel) och Jordy (Australien) är lite vingliga på skridskor. (Jag var inte mycket bättre själv dock...)
 
Jag fyndade ett par turskidor. Glad i hågen tills jag kom hem och insåg att bindningen är för stor för mina pjäxor... Ska lösa detta på nåt sätt.
 
Luna har hittat en stoor pinne. 
 
Inlagd ingefära...! Mumma!
I onsdags var det dags för ännu en roadtrip. Då jag antagligen dragit på mig en förkylning var jag inte så sugen på en vandring idag så det blev varma källor istället. (Dessutom fick jag lite ont i benet när jag ramlade balanserades på en stock och ramlade med låret på stocken... Bra där.) 
Jag, Tal och Jordy gjorde det till en heldag då vi även körde inom Fort Steele - en gammal guldrushby från slutet av 1800-talet där vi strövade omkring och tittade på gamla hus och fina djur. 
Den varmaste poolen vid varma källan var nog uppåt 40 grader, vi doppade oss i floden några gånger med - ca 0-gradigt. Brr...! 
De har en lanternafestival om två veckor här. Så vem som vill får komma och göra sin egen lanterna att gå i paraden (som jag antar att det kommer vara...). Så jag och Jordy gjorde en varsin lanterna i papier maché. Min är en svan och hans en sköldpadda. Kul pyssel! 

Det är dags för mig att lämna Fernie för en vecka, så jag förhoppningsvis kommer tillbaka till ett snötäckt berg. Jag ska åka till Nelson - till farmen jag wwoofade på ett tag. Där blir det slaktning av får vilket jag ser fram emot! Jag beordrades att ta med sim- och vandringskläder och skidor så vi får se vad som hittas på...!
Sen ska jag köra vidare till Banff - där jag har två kompisar från England som jag ska hälsa på. (Ett par som jag firade midsommar med på en farm i Quebec i somras.) Där har skidbacken redan öppnat så jag ser fram emot att köra lite svängar i backen! 
När jag kommer tillbaka till Fernie blir det till att börja jobba. Den 25 november börjar allvaret. Och den 1 december börjar leken då backen öppnar!
Tal, Jordy och jag gjorde en roadtrip till en varm källa - Lussier springs!
 
På vägen körde vi inom Fort Steele - en gammal bevarad guldrush by från slutet av 1800-talet. Jordy hittade en katt att kela med. En av många...
 
Ett gammalt postkontor bland bergen. Fort Steele.
 
Vi hittade lekplatsen!
 
Donkey.
 
Om två veckor är det en lanternafestival - så de som vill får komma och göra sin egen lanterna. Jag och Jordy är mitt uppe i pysslet!
  
Här är min lanterna!
 

Kommentarer
Postat av: Joan

Va mysigt!!!! O nu får du snart åka skidor:)! Kul att höra att du har det bra och att du upplever en massa! STORA KRAMAR!!!! <3

2012-11-16 @ 08:26:29
Postat av: sofia

Wow vaf mycket du hittar på!! Keep up the good work! Puss o kram och tack för bevet vörmde!

2012-11-17 @ 09:41:43
Postat av: Louise

Så fin din lanterna blev!! Gjorde du den själv ur fantasin?! Sjukt imponerad! Älskar även ditt sushi berg ;) Hoppas du får en trevligt tripp! Pusskram

2012-11-18 @ 16:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0