Jobb, boende, snö - check!

Nu är det vinter här! 
Jag vill minnas att min första snö förra året var runt den 21 oktober också. Men det är tidigt... Idag skedde årets första lavindödsolycka i norra British Colombia.
Jag har haft en lat första vecka i Fernie. Jag har försökt att aktivera mig och hitta på lite saker...
Grannarna till Dave och Donna som bor ovanför är ett par i 35-årsåldern har en 4-månaders bebis. De bjöd in mig på middag en kväll och tog mig ut på en kaffe på stan en dag. Himla snälla. Jag ska passa deras lägenhet och katter i december. 
De har också en hund som heter Ganon. Så jag erbjöd mig att ta med mig honom när jag ändå gick ut med Zeus ett par gånger. En dag gick jag upp för Mount Fernie - en kam som är 1970 möh (jag började på 1060 m dock...) tillsammans med Zeus och Ganon. Stackars Zeus fick kämpa rejält i den branta stigningen och på vägen ner fick jag till och med lyfta ner honom för en sten som han inte vågade hoppa ner för.
 
Den första snön! Jag är nöjd.
 
Ute på promenad med Ganon och Zeus.
 
Lite brant klättring i snön på vägen upp på Mount Fernie.
 
Exakt såhär har jag föreställt mig Kanada!
 
Gula löv på snön ser  man bara nu...
 
Stackars Zeus gillar inte den branta klättringen så han hittar sin egen väg för att slippa klättra på stenar.
 
Jag, Ganon och Zeus kom till toppen av Mount Fernie, 1970 möh!
 
Snöiga vovvar på toppen av Mount Fernie. 
Dave och Donna kom tillbaka från sin semester, och som de aktiva pensionärer de är så hakade jag på deras förmiddagshike tillsammans med otroligt högljudda och pratglada Sheryl och hennes hund Betsy.  Jag behöver någon som drar med mig dock så jag kommer nog hänga med Dave och Donna fler gånger.
Och nu har jag flyttat in i mitt nya rum!! Underbar känsla att packa upp alla grejer (vilket visade sig vara maaassor!! Jag förstår inte vart allt kom ifrån...) ur väskan och lägga mina kläder ihopvikta i en låda...! Det var 6 månader sen sist. 
Jag bor hos ett par som heter Jennifer och Dwight (några andra vänner till Dave och Donna), aktiva och älskar skidåkning och supergulliga, så jag kommer nog trivas. Jag har ett eget rum i lite avskild del av huset, eget badrum där toa- och tvättfaciliteter ingår i hyran och delar kök med dem men har ett eget kylskåp. 
Jag har också fått ett jobb...! Jag kommer att servera på en restaurang i backen som heter The Corner Pocket. En svensk tjej som äger det och det ska tydligen vara en väldigt populär restaurang så det kommer nog bli hårt arbete. I det här landet tjänar man inga pengar på lönen (under 70 kr i timmen...!) utan på dricks, som man  förväntas att ge som gäst - så mycket folk innebär mycket dricks. 
Jag kommer antagligen börja där i  slutet av november eller början av december, så fram tills dess får det nog bli  lite mer försäsongsträning och utflykter!

Min nuvarande adress;
c/o Gross
13 Mt Trinity Ave.
v0b 1m3 Fernie

Höstfärger och snö. Det bästa av två världar...
 
På förmiddagshike med Donna, Sheryl och Dave.
 
På toppen av hiken såg vi två älgar 20 meter bort. Första älgen jag sett i Kanada...!
 
Här bor jag! Och vovven heter Luna. 
 
Jag och teknikprylar... Batteriet har expanderat på nåt sätt. (Går i samma led som min sprängda kameraladdare och överhettade datorladdare förra året...) Denna kära telefonen har tjänat mig väl i fyra år dock! 
 
Jag har förresten glömt att berätta mitt fantastiska tillskottt i bilen - en radio!! Jonathan hittade en som låg och skräpade på gården som han installerade. Lyxigt!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0