Bondeliv i norra Kanada

Har varit dålig med uppdatering det senaste. Bättre sent än aldrig!


 


Njuter av solnedgången sista dagen i Vancouver.


Eftersom jag ville se lite av norra Kanada nu så bestämde jag mig för att åka till en farm som ligger i New Hazelton - ungefär 15 timmar norr om Vancouver med bil. Där har jag hittat ett riktigt paradis för min del - mitt bland höga berg ligger Woodgrain farm där Jonathan i princip lever självförsörjande på sin trädgård, två kossor med två kalvar, två grisar, fyra höns och två tuppar, tolv får, en bagge, en hund och en katt.


 

Jag liftade norrut, i princip hela vägen med två lastbilschaufförer. Och trots en försening på fem timmar i en trafikolycka tog hela sträckan mig drygt ett dygn. Vilket innebar i princip sträckkörning med några få timmars sömn bak i lastbilen då och då.


 

När jag hade återhämtat mig och hittat fram till farmen så var det bara att falla in i rutinerna. Så kl 6.30 var det kaffe (med en massa färsk grädde), 7.00 mjölkade vi kossorna (för hand - jag var visst en naturbegåvning), filtrera mjölken och sen frukost. Så efter frukosten var det dags att ta tag i dagens sysslor vilket oftast innebar att skörda grönsaker till att sälja på Farmers market, men också att mocka ur stallet eller hönshuset, flytta staket m.m.


 


Baggen - Ramadam - en fin morgon.


Ram har varit och rotat bland tistlar.




Fin morgon.


Hazel frossar i gott gräs.

Nöff, nöff.


Fåren går in i stallet på kvällen. 


Hunden, Mia, leker med Winston. 


Kossor på bete. 


Läskig spindel...!


Skörda morötter. 


Plockar rödbetor. 


Maler vetet till mjöl i den hemmabyggda kvarnen. 


Mjölkar kossan Elsie. 


Allt uppradat för Farmers market. 


Städar ut hönshuset. 


 

Första veckan var otroligt varm så varje dag gick vi till en naturlig sjö och badade och tog en siesta några timmar. 


 

Maten har som vanligt varit fantastisk - färsk mjölk från kossorna, hemmagjord ost, riktigt bröd gjort på stenmalt mjöl från gården (Jonathan är bagare, så det var för en gångs skull inte vitt bröd), egen sylt, egen yoghurt, sallad från trädgården, hemmabrygd öl etc.


 

Varje helg är det två Farmers market som Jonathan säljer sina grönsaker på. Så när det är över på söndagen är det helg. Därför är måndagen den lediga dagen och då åkte vi upp och gjorde en riktigt fin vandring. 


 


Vitlök hänger på torkning. 


Smarrig ost. 


Njuter av solen och tystnaden med en bok. 


Njuter av solnedgången på höloftet. 


Vandring. 


Vandring. 


Häftig natur!


Jag och Jonathan på en bergskam med fantastisk utsikt. 


Brant nerför.


Och dagen efter kom sen min syster, Veronika! Det första hon sa till mig när hon hoppade av bussen; “Hur sjutton har du hittat det här stället mitt ute i ingenstans?!“ 


 

Vi hade bestämt, efter att jag lockat upp henne norrut, att vi skulle utgå från farmen och då jag skulle ha ordnat en bil tills hon kom. Det slutade med att hon stannade mer än en vecka innan vi löst det. Hon gjorde lite trädjobb på gården (världsmästare som hon nu är så hade jag pratat om henne ganska väl) och hjälpte till lite till Farmers market.
Vi hann titta på några på tok för skrangliga bilar och hon fick till och med testa på att lifta några timmar för att titta på en - och det slutade med att jag köpte den. En vit Subaru Legacy -95. Jag är helnöjd! Med lite skruvar och tyg ordnade vi gardiner i den och på onsdagen var vi äntligen på väg norrut!


Syrran är här!



Jonathan och Mia studerar Veronika i trädet. 


Morotsfight!


Förberedelser inför Farmers market. 


Efter hårt arbete får man njuta i hammocken. 


Jag och Veronika spenderade en eftermiddag till att baka. 


Som sagt - maten är fantastisk. Färsk sallad från trädgården. 


Sista kvällen blev det sushi till middag! Och Veronika fick till en egen, rosa, inlagd ingefära. Mums. 


Nu har vi kommit upp till Whitehorse, Yukon, vilket är långt norrut. En uppdatering om roadtripen (och om bilen håller…) kommer i mitten av september.

Kram på er!

 


Och stort grattis kusin Jeanette och Björn som gifter sig ikväll!

 


Kommentarer
Postat av: sofia

Fantastiskt, sakanr ord...
Vi behöver en farmers market här.
Älskar sista bilden!

2012-09-27 @ 14:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0