Systrarna Ericssons Roadtrip

Jag har precis släppt av Veronika på flygplatsen efter en två veckor lång roadtrip, som inte riktigt blev som planerat - även om inget var planerat från början...
Eftersom vi båda fascineras av berg körde vi norrut så fort som möjligt, för att komma till Kluane nationalpark där bergskedjan med Kanadas högsta berg på nästan 6000 meter finns - det kan ju inte vara annat än magnifikt. Efter några dagars körande upp till Whitehorse med knappt någon civilisation på vägen, stannade vi för att bunkra upp med lite mat och annat som vi behövde. Glada i hågen hoppar vi in i bilen för att köra mot bergen - men bilen startar inte. Efter mycket om och men, dividerande fram och tillbaka puttar vi bilen till verkstaden och liftar till ett finskt par vi bara hört talas om av en amerikan på vägen...
Vi kom upp till nationalparken till slut, men då var det snö och kallt - på tok för kallt för att sova i tält. Och för kallt för att sova i bil. Veronika skulle ha flugit söderut på söndag, men flygbiljetten bokades om och hon flög idag.
Istället för en lång text kommer här ett långt bildspel som sammanfattning av resan.

Min nya bil! Kermode heter hon - en sorts björn som bara finns i centrala British Colombia, och som är vit. Det första äventyret vi tog ut den på var någon timme eller två på grusväg och var tvungen att testa en bredsladd framför björnbajset.

Bilen är pyntad - flagga, ametist sten, kinesisk turpynt och högtalare (det vita pappret i högra hörnet - bilen har tyvärr ingen stereo så pappret fungerar som högtalare till Ipoden...).

Kasta sten...

...och det dagliga badet. Brr...!

Vi har ätit riktigt bra med ekologiska grönsaker från farmen och lax som vi fick av en kille vi liftade med. Laxen fick vi hänga upp i trädet på natten dock, eftersom vi här fick höra att det hade setts en grizzly björn bara en bit ifrån campingplatsen...

Vi såg inga grizzlys, men väl den här skönheten.

En liten sväng i Stewart/Hyder (Stewart tillhör Kanada, Hyder tillhör Alska, USA).
Funderar på varför den här affären lagt ner - Exotic Junk låter intressant!

Som sagt bra mat. En burrito resa - burrito fylld med massa färska, goda grönsaker.

På en liten vandring vid byn (=en bensinstation med restaurang och några hus) Tatogga.

Väl värt klättringen!

På vägen ner tog vi en "genväg".

Fina blommor. Blåklocka tror vi...

Som vanligt när det gäller oss två fokuseras det mycket på att hitta bra sötsaker. Här lyckades vi bra i Dease lake. Jag blev också erbjuden jobb här...

Socialt. Eftersom det inte finns någon radio får man hitta på annat - Veronika läser och jag lyssnar på podcasts.

Måååånga olika skyltar i Watson lake.

En riktigt häftig fullmåne en kväll på väg mot Whitehorse.

Sova i bilen.

Bilen vägrar starta. Lite arg ett tag...!

Men bara att hålla humöret uppe. Så vi puttar den till verkstaden - ett par kilometer. Felet var bränslepumpen och den historien gick på sådär en 4000 kr - det är underbart att äga en bil.

Istället för att bli rastlösa i Whitehorse medan vi väntade på att bilen skulle lagas (långhelg dessutom, så det skulle blivit några extra dagar) så liftade vi till Atlin med den här snubben - Ron.
Detta är amerikanen som vi träffade ett par dagar tidigare några timmar söderut och som berättade om att det fanns ett finskt par i Atlin som pratar svenska. Vi mindes deras förnamn, sökte upp dem på internet och ringde och frågade om vi fick komma och hälsa på. Och vi blev något paffa när samma amerikan plockade upp oss vid sidan av vägen, på väg till Atlin!

Så hit åkte vi - "you are here".

Det finska parets son, Carl och hans kompis Anna skulle transportera en kanot.

Jag och Veronika anmälde oss som frivilliga att hjälpa till att flytta kanoten - en timmes paddling i solnedgången bland fantastiska berg på Atlin sjön.

Veronika skrattar åt min obalans...

Så från den svensktalande delen av Finland - Åsa och Hans, som vi bodde hos i några nätter. Här har vi lagat svenska köttbullar med brunsås, och Åsa hade till och med lingon!

Här bor Åsa och Hans med en riktigt fin utsikt.

Fina höstfärger...!

Vi gick på en tur upp på Monarch montain, bakom Hans och Åsas hus, tillsammans med Åsa.

Brant stigning upp.

Höstfärger och fin vy.

Fint.

Hunden Cougar var med oss också.

Uppe på toppen av Monarch mountain.

Jaha... Vi såg då inga älgar - på vandring i Atlin.

Korsa kall flod.

Hippieheads och ett mänskligt ett...

Hippieheads.

Till slut kom vi till slut målet - stigen försvann ett par gånger och vi vilsade runt lite.

Underbara höst.

Hans är lärare så vi åkte till skolan och berättade om Sverige. Och sjöng "Små grodorna".

Vi har fått reda på att bilen är färdig så vi liftar tillbaka till Whitehorse. Inte så många bilar som passerar, men däremot en björn! Den gick över gatan borta vid telefonstolpen. Så vi satt redo med björnsprayet.

Efter några timmar tröttnade vi på att sitta och vänta på lift, så vi började gå...

Och inne i våra böcker läste, gick och liftade vi på samma gång. Vi fick lift efter inte allt för länge.

Äntligen tillbaka med bilen! Här äter vi lunch med utsikt.
Här har vi just insett att informationscentret (där alla sagt att vi kan få tag på kartor) för Kluane nationalpark är stängd. Så vi har inga kartor, vi inser att det är väldigt kallt och dessutom har bageriet i Haines Junction, som vi sett fram emot så mycket, är stängt för säsongen.

Uppe på en väldigt blåsig vandring mot Kings Throne. Vi siktade mot toppen, men var tvungna att vända eftersom vi höll på att blåsa av berget.

Kathleen lake med Kings Throne bakom. Så vi satsade på kammen bredvid den högsta toppen här, men fick vända som sagt...

Inte mycket bilar på vägen, men fantastiska färger och vyer.

Får aldrig nog av utsikten.

Dagen innan snön och kylan kom, en riktigt fin kväll.

Det blev inte många eldar, men ett par! God mat lagad på elden här.

Lagar frukost i bilen.

Regnet öser ner, så vi körde till Haines, Alaska. Så nu har jag varit i USA och fått träffa den amerikanska tullen - inget jag gör om tack. Killen där tände till ordentligt och han tog våra tomater och paprikor. När vi sa att det inte var värt det då och vi bara ville vända om och köra tillbaka skrek han att vi redan hade passerat gränsen till USA. Så det var bara att snällt ge honom vad han ville ha och eftersom jag inte hade något USA-visum fick jag köpa ett sådant.

Regn, regn, regn.

Vi gick runt på stan och underhöll oss så gott det gick. Lite kaffe, lite internet på biblioteket och lite promenerande i regnet.

Dagen efter regnet i Haines, hade det snöat på bergen. Men det sprack upp och vi gick på en vandring mot en glaciär.

Vi fick korsa en iskall flod.

En fin vandring.

Några timmar senare kom vi dit vi ville (genom att följa en handritad karta vi fått tag på på informationscentret).

Fina färger igen.

Glaciären heter Samuel glacier (som vår systerson heter), så vi gjorde vandringen för honom.

Koncentration krävs när man ska krossa floden.

Spegelblank sjö, där vi tog ett iskallt "bad".

Så kom det lite mer snö...

Höstlöv.

Efter en dags väntade på en regn/snöstorm sprack det upp till det här - Kluane lake.
Under regn- och snöstormen insåg vi att det var lite för kallt här uppe för vad vi har utrustning till så Veronika bokade om sitt flyg söderut några dagar tidigare.

Det är bra att ha en arborist till syster när man ska fixa ved till brasan.

Vi gick på en vandring i skogen och träffade på det här lilla trampavtrycket en bit ifrån bilen... Stor björn...!

Berg, höst = en glad Katrin!

Balansgång över floden...

Glada systrar i Kluane nationalpark.

Veronika är också glad.

Veggiegryta och majs på elden. Mums.

Och så marshmallows till efterrätt.

...och banan med choklad såklart!

Vår sista dag sprack det upp ännu mer till en dag med klarblå himmel. Så vi gick på en vandring upp mot en bergstopp (utan karta...) och här försöker vi hitta vart vi ska gå - stigarna är lite igensnöade.

Siktar mot toppen av Sheep mountain.

Trötta men nöjda!

Första snön, ca 20 cm - 11 september!

Och vi kom till toppen!! 1922 meter över havet, med utsikt över 5000-meterstoppar!

Skoj att ta sig ner!

Pulka funkade inte...

Där uppe var vi.

Sista höstbilden för nu...

Så Veronika har nu åkt mot Vancouver Island för att hälsa på en kompis där. Jag ska köra söderut någon dag snart. Planen där är lite luddig än så länge. Jag kommer antagligen åka tillbaka till senaste farmen och stanna där några veckor till, men på vägen får jag se vad som händer. Förhoppningsvis startar bilen den här gången... (Peppar, peppar, ta i trä.)

Det har varit fantastiskt roligt att ha syster på besök!