Vandring...!

Förra veckan var intensiv med mycket vandring och cykling. Tre vandringar på en vecka är rekord (räknat med sista vandringen innan syrran åkte) och sen långa cykelturer på det dessutom. Mina ben var ordentligt trötta och fulla  med träningsvärk ett bra tag. 
Jag och Iain började med att vandrade upp Mt Fisher, vilket är den högsta toppen denna delen av Klippiga bergen. Det tog oss lite mer än 7 timmar att gå upp och ner. En fantastisk vandring som jag velat göra länge.  
Den dagen avslutades med en float på floden, som jag pratat om innan. Jag hann bara springa in hemma och hämta en handduk sen hoppade vi in i bilen igen. Så man kör nerströms först och parkerar en bil där man hoppar ur floden och sen kör uppströms, parkerar och flyter ner till den andra bilen. Det tog ca. två timmar. Och eftersom vår badring läckte luft var det ganska kallt, eftersom vi i slutet hade så lite luft så vi låg i vattnet. Det var avslappnande men också några intensiva sektioner där man fick paddla hårt för att inte åka in i träd etc. 

Jag har länge velat vandra upp till toppen av Mt Hosmer. Så när Jordan och Tom föreslog det en dag var jag snabb att tacka ja. Eftersom det var ännu en dag då det skulle bli 30 grader så började vi tidigt, vilket vi var tacksamma för. Det tog oss tre timmar att gå upp och ner och så var vi på toppen i cirka en timme. En riktigt fin vandring, brant och tuff igen. Men tyvärr gick det inte att komma till den faktiska toppen. En stor klippvägg var i vägen.  
Jag och Iain. Första timmen in på vandringen upp till Mt Fisher avklarad - brant, brant uppför. Och så fortsatte det för den delen... 1400 meters klättring på 5 km.
 
Lunchpaus pose. 
 
Kallt, härligt vatten att kyla ner sig med och dricka. 
 
Dit upp ska vi! Ca. halvvägs här. 
 
Ganska brant klättring. 
 
Fin flora på vägen upp. 
 
Och lite högriskklättring också... Nästan uppe på toppen nu!
 
På toppen av Mt Fisher, 2846 möh - högsta toppen i denna delen av bergskedjan. 
 
Jag och Iain på toppen!!
 
Njuter.
 
Woooh!
 
För att göra klättringen ner lite mer spännande. Brant åkning ner i snabb snö. Lite skrapsår från stenarna när snön tog slut men ohoj vad kul! 
Dags för nästa topp på listan - Mt Hosmer. 
 
Dit upp ska vi.
 
Tom, Jordan och jag på toppen! 
 
Gå på kammen av ett berg med brant stup nedanför. 
 
Eller klättra runt på stenar med ännu brantare stup under sig... 
 
För där uppe är den faktiska toppen av Mt Hosmer. Vi lyckades inte ta oss dit, för det var för farligt. Ni ser Jordan försöka hitta en väg upp på klippväggen - lite till höger av Tom som sitter på stenen. Jag kunde knappt titta... 
 
Bergsgeten bara hoppar fram och tar sig till toppen så enkelt! Frustrerande. 
 
Jordans björnspray har passerat bäst-före-datum så då får man ha lite skoj och testa det! Och inse hur nära man måste vara björnen för att pepparsprayen ska hjälpa...
Och så var det dags för mig att testan på floating i floden. Badringar, öl, vänner och solkräm är allt du behöver. 
 
Avslappnande efter en lång dag av vandring.
 
Mina bästa vänner i Fernie - Laura och Katelyn. Underbara tjejer.  
 
Hela gänget! Jordan, Katelyn, Tom, Laura och jag. 
 
Det blev lite kallt i vattnet efter två timmar då gömde sig bakom träden i floden, så Jordan värmer sig på asfalten när vi till slut kom i land. 
Maggie (dottern till farmaren jag jobbade hos i Nelson förra sommaren...) är på besök så vi är ute på cykel i spåren såklart! En naturbegåvning. 
 
Jennifer (min förra hyresvärd), Maggie och jag är ute och cyklar. (Foto taget av en hemskt dålig fotograf.)
 
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Häftiga vandringar! Underbara bilder! Du har det bra! ;)

2013-08-03 @ 00:03:33
Postat av: Soffan

Nice, jätte fina bilder!

2013-08-03 @ 21:09:17
Postat av: Lisa

Alltså. Allt ser så himla coolt och underbart ut! Men hur gör man när man är höjdrädd? Jag hade aldrig vågat göra de vandringarna som du gör. Du är tuff.

2013-08-15 @ 09:22:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0