Sverigebesök!

Det kommer bli många bilder i detta inlägget. 
Erik har nu varit här i två veckor. Det har varit två väldigt intesiva veckor då jag har jobbat mycket och sen där emellan haft alla aktiviteter med Erik. Men kul har det varit!
På alla hjärtans dag kom säkert 20 pers och hängde i trädgården runt elden och så hade vi en riktig matfrossa med allt vad folk tog med sig på knytkalas. Där ute satt vi till 02.30. Bra kväll.
David hade lite grejer att plocka upp i USA som han hade beställt (frakten blir väldigt mycket billigare och det tar ca. en timme att köra över gränsen) så vi tog en tur till en skidort som heter Whitefish. En ruskigt kul dag med mycket bra åkning! 
Jag och Erik i backen.
 
Alla hjärtans dag eld. Erik, Alex och Tom.
 
Tom hade sina fötter lite för nära elden...
 
Jag och Erik var kreativa och gjorde hjärtkakor!
 
Efter en dag i backen tog vi oss lite after ski. 
 
Double black diamond backe ner från Polar peak. Stenhårt och puckligt. Gäller att inte ramla! Inte ett jättetrevligt åk, men fin utsikt! 
 
"Som en bra dag i Åre" sammanfattade Erik de här förhållandena. Här råkade han hamna ovanför en klippa som han tog sig ner för graciöst. 
 
På roadtrip i Davids jobb bil mot Whitefish, USA. Han jobbar som guide så vi hade en 14 personers buss, gott om plats. 
 
Man får kämpa lite om man åker lite för långt ner mot en bäck. Men det var värt de extra två orörda svängarna.
 
En kort hike och vi fick orörd snö!
 
Fin åkning i Whitefish!
 
Portioner i USA - det här är en HALV nachos tallrik!
Jag har  försökt få Erik in på att börja tura. Så Alexis tog med oss på tur en dag upp på Mt Fernie. En riktigt tuff tur upp men ett fantastiskt åk ner! Erik är fast i turandet. Mission completed.

Och i förra veckan körde vi till Nelson för att hälsa på farmen där jag jobbade i somras, och såklart för att åka skidor. Vi förälskade oss båda två i skidsystemet, såpass så Erik funderar på att åka tillbaka dit nån gång och jag funderar på att stanna en skidsäsong där nästa år... Otroligt rolig terräng!! 
Vi åkte två dagar i systemet - en dag i strålande solsken och den andra med nysnö i backen -  och en dag gick vi på tur med mina hyresvärdar och deras vänner som också var i Nelson samtidigt. Turen var helt fantasitsk också. Vi fick tre helt otroliga åk. 
På natten efter 6 timmars turande hade vi bokat ett hotellrum så att vi skulle kunna testa nattlivet i Nelson, som jag har hört så mycket gott om. Jag har inte varit ute där än eftersom farmen som jag hälsar på när jag är där ligger utanför staden. Dock blev det inte så mycket längre än några öl och 23.00 låg vi i sängen, helt slut. Får testa på det en annan gång.

Lite dåliga nyheter. Väldigt dåliga nyheter. En kompis sa åt mig att jag borde kolla upp vad som är fel med styrningen på bilen så den svajar fram och tillbaka när man kommer upp i hög hastighet. Men det har den gjort sen jag köpte den och jag har vant mig vid det. Lämnade in den på verkstaden i alla fall och det visade sig att jag inte ska köra den mer - hjullagret är paj på bakhjulet så man kan vicka det fram och tillbaka ganska rejält när  bilen är upphissade, dessutom var det nåt med nån bult och axeln på framhjulen. Så just nu försöker jag bestämma mig om jag ska laga min Subaru för ca 7000 kr, eller om jag ska köpa en ny bil...

På med stighudarna.
 
Alexis är redo för tur.
 
Trötta och typ halvvägs upp.
 
Erik ramlade hit och dit, helt slut. 
 
Men det var det värt! Riktigt fina svängar när vi åkte ner. Alexis kör telemark.
Framme i Whitewater, Nelson med Alexis' bil, eftersom min inte är körbar...
 
Alexis' bil har ett väldigt intressant hål i golvet... Han säger att det är för att de saltar vägarna så mycket i Quebec.
 
Randy (bonden på farmen där jag jobbade i somras) tog mig och Erik på en riktigt fin dag i backen.
 
Mina goggles gick sönder så då kunde jag inte åka mer och istället blev det kaffedrinkar och kakor. Mumma.
 
Vi bodde en natt hos familjen Lall. Här är Maggie - Nella och Randys dotter. 
 
Jag och Erik satt i flera timmar med den här - man ska göra en 3D bana med en kula där inne...
Jennifer, Dwight och deras två kompisar från USA kom också till Nelson, så nu var det dags för tur!
 
Erik är taggad för tur!
 
Jennifer och Dwight  på turen upp.
 
Glada i hågen! Välförtjänta orörda svängar!
 
Puuuder!
 
Uppe på toppen är det dags att svira om, spänna fast bindingarna och ta ett riktigt fint åk ner.
Sista dagen i Nelson var det bra med ny snö! Så då får vi såna där leenden igen.
 
Leker runt i skogen!
 
Till och med jag vågar hoppa lite. Ruskigt kul!
 
Eriks bindning gick sönder så efter lunch köpte Randy och en annan kompis Rob en Ceasar som Erik skulle få testa. Jag tycker den är fruktansvärt äcklig och Erik kämpade i sig den medan jag åkte lite till. 
Recept om någon vill testa:
selerisalt på kanten av glaset
1 oz vodka
tabasco
worchester sås
clamatojuice (en blandning av tomatjuice och clam (pilgrimsmussla) juice
salt
peppar
inlagd böna
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0