26 år ung firas i Moab, Utah.

Jag har haft den bästa födelsedagen någonsin nere i Moab, Utah. Den 16,5 timmar långa körningen ner var lite smått jobbigt - vi lämnade Fernie kl. 03.30 och kom fram till vår campingplats i Moab kl. 22.00. Med ren tur hittade vi Glen och några andra vänner från Fernie och Calgary direkt när vi kom till campingen, så vi satte upp vårt tält där.


Min födelsedag dagen efter började vi med att äta pannkakor på ett frukostställe. Sen cyklade jag, Dave och Glen ett spår som heter Slickrock trail. Det är i princip vad det låter som - man cyklar på sten hela tiden. Man har en otroligt grepp på den här sorts stenen så brantheten man kan klättra och upp och köra ner är riktigt häftigt. En riktigt bra tur! Efter en glass på stan drack vi lite öl och, såklart, rhum framför elden, men inte senare än till midnatt - nästa dag är en annan dag full med cykling. 


Så fortsatte det i princip hela veckan. Fantastisk cykling varje dag! Jag har hört mycket gott om Moab, och jag förstår verkligen nu vad det snackas om. En helt annan sorts cykling, men definitivt den bästa jag upplevt. Favoritspåret heter Captain Ahab. 
Jess och Luke är ett par från Fernie som kör en roadtrip i USA just nu och hade vägarna förbi Moab. Så vi mötte upp dem och åt middag en kväll, en kväll då vi också lyxade till det med att bo på hotell (Dave behövde jobba så vi det var lite nödvändigt) vilket var definitivt rätt natt för det, då det spöregnade hela natten. 
USAs regering har haft någon slags ekonomikonflikt med nationalparkerna i landet, vilket slutade med att de stängde ner alla tills de kom fram till en lösning. De bestämde sig efter att haft dem stängt att öppna en handfull av dem - Arches nationalpark var en av dem, som ligger precis vid Moab. Så jag, Dave, Jess och Luke körde dit första dagen när de öppnade och gick på en fyra timmars vandring bland bågar av sten. Riktigt häftigt!!
Mycket nya intryck - många bilder. Se och njut av ökenlandskap istället för berg och dalar. 
03.30 - bilen fullpackad. Dags att köra 1500 km söderut!
 
Körde igenom två stater på vägen - Montana och Idaho - innan vi kom till Utah. 
 
Bilen rullar fint.
 
Framme i Moab och tältet uppe!
 
Toan på campingen. 
 
Nya häftiga vyer - kaktusar!
 
Jag kör på Slickrock trail. 
 
Jag oh Dave. 
 
Dave klättrar. 
 
Häftig öken.
 
Jag, Dave och Glen. Grattis till mig! :)
 
Tre cyklar i öknen. 
 
Lunchpaus. Burritos is da shit! 
 
Tuff klättring i hettan. 
 
Ja må jag leva med Polly!! Tack Lollo! 
 
Och ett dopp i Colorado floden = nyduschade!
 
Så hur funkar det här? Man trycker på en knapp och ut kommer en stor påse med is. Fascinerande!!
 
Hela gänget ute och cyklar på Amasa back. 
 
Dags att köra Captain Ahab - det nya spåret i stan. 
 
Jag, Dave, Nella (min farmvän i Nelson), Dave, Adrian, Glen, Julie, Kyle och Nicole. 
 
En väldigt nöjd Katrin. 
 
Som sagt... Nöjd!!
 
Captain Ahab - jag körde hela spåret så antar att jag är en expert nu då. Roligaste spåret någonsin!!
 
Geckoödla. 
 
Jag och Dave väldigt nöjda efter en sjukt bra dag med rolig cykling. 
 
Fin solnedgång vid campingen. 
 
Kyle och en massa köttfärssås till middag. 
 
Vi körde ett spår som heter Porcupine rim, dit man tar en shuttle till toppen och sen är det i princip down hill hela vägen. Jag och Dave kom dock till toppen med lite för lite kläder på oss (vi är ju trots allt i öknen) så medan vi väntar på de andra gör vi allt för att hålla värmen. 
 
Leka. 
 
Fin utsikt längs med spåret. Man cyklar också väääldigt nära den här kanten en stor del av spåret. Läskigt värre med min höjdrädsla. 
 
Dave, jag och Glen. 
 
Så skoj!
 
Lunchvyn.
 
Jag singlade slant om jag skulle köra detta hållet med Dave och Kyle - ett dubbelt svart spår - eller köra bara svart med de andra. Det blev detta dubblet svart, men jag och Dave gick ner denna delen...
 
Kyle testade dock att cykla ner men ramlade strax härefter. 
 
Öken. 
 
Dags att fortsätta köra efter en lunchpaus. 
 
Kyle, Glen och Dave. 
 
Dave hoppar. 
 
Och jag hoppar lite mindre. Koncentration! 
 
Häftig utsikt. 
 
Kyle droppar. 
 
Jag på Porcupine rim. 
 
Strax nere efter en lång nedfärd. 
 
Hela gänget som körde Porcupine rim - jag, Dave, Kyle, Julie, Adrian och Dave. Det hela tog oss 4,5 timmar - i princip bara downhill. Sjukt bra dag!!
Vad bättre sätt att fira en bra dag med än lokal öl och god lunch? 
 
Slog i knät lite illa så isande för att lindra och en skön hotellsäng var inte en så tokig paus från campingen heller en regnig natt. 
 
Spöregn och regnbåge. Skatten finns vid det lokala ölbryggeriet. 
 
Dave på toppen av en stenbåge. 
 
Hetta. 
 
Cyklar ett spår som heter Magnificant 7. Inget väntade på alla andra - vi kör snabbt. 
 
Ökencykling. 
 
Solnedgång på toppen av en klippa. 
 
Ben&Jerrys glass och öl i solnedgången. 
 
Och underhållning med folk i sina fyrhjulsdrift bilar kör upp och ner här. 
 
Jag och Dave njuter av solnedgången med Jess och Luke - min jobbarkompis från Fernie och hennes pojkvän. 
 
Jag och Dave fick åka med Jess och Luke till Arches nationalpark - kaffedrickande i deras säng bak i bilen. 
 
Arches Nationalpark. 
 
Katrin = höjdrädd...
 
Härlig dag i Arches nationalpark. 
 
Arches Nationalpark. 
 
Double O arch. 
 
Wohoo!
 
Fräck natur. 
 
Blommor i öknen. 
 
Jag och Dave körde bästa spåret i stan igen - Captain Ahab. 
 
Och även Slickrock trail efter det i solnedgången. 
 
...och sen även Porcupine rim med höstfärger och och snö i bergen. 
 
Häftig utsikt igen. 
 
Moab cykling. 
 
Katrin droppar smått. 
 
Dave droppar större. 
 
Koncentration krävs...
 
Bra sista dag i Moab!
 
Smutsig cykel = bra dag. 
Hejdå Moab!
 

 


Kommentarer
Postat av: joan

Vilka härliga bilder:-)

2013-10-15 @ 08:25:55
Postat av: Louise

Men herregud vilka fantastiska bilder!!! Vilken roadtrip!! Inte mkt som slår detta du! Roligt med lite variation på ditt oaktiva liv! ;) haha!
Här har hösten kommit på riktigt. Riktigt ruskväder nu! Blir smått avundsjuk när man ser dessa bilder!!
Ta hand om dig fina du!

2013-10-21 @ 22:21:40
Postat av: sofia

Gu vad fint det ser ut! Vilken kontrast mot snön! Härligt! För att vara höjdrädd min vän tycker jag du är mycket duktig på att fota dig nära kanten av stora stup! Heja heja du ör modig! Kram och hoppas vi kan prata snart igen !

2013-11-28 @ 17:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0