Utflykt till Nelson

Det finns ett cykelspår i stan som heter Porky Blue och som tar ca 3 timmar. Man kan köra dit spåret startar och jag har tänkt länge att jag ska göra detta. Jag och Dave bestämde oss för att försöka en dag. Vi körde en timme på en grusväg för att komma till början av spåret och börjar cykla, men efter några minuter går Daves kedja sönder. Så det var bara att vända och köra ner igen. 
Dagen efter var det dåligt väder så vi struntade i att åka upp, men självklart sprack det upp lite senare. Så när vi bestämt en tredje dag att försöka och det såg ut att vara dåligt väder, så tänkte vi att vi ska minsann upp där och vädret kommer spricka upp senare ändå så. Icke. Vi cyklade i 20 minuter och var fullständigt dyngsura, en tre timmars cykeltur från byn i skogen utan någon direkt mat eller utrustning kändes inte direkt som en bra idé så vi vände, körde ner och tittade på en film istället. Denna helgen blir det förhoppningsvis av!
Jag fick några dagar ledigt i veckan och eftersom mina vänner i Nelson hade ett 100-årskalas (50+50) som jag missade för att jag jobbade, så körde jag dit och hälsade på. Det är en av farmerna som jag jobbade på förra sommaren (dit jag har tagit med mig Erik, Li OCH Louise) så väl där var det börja med de gamla vanorna och slita lite. En annan wwoofare var där samtidigt, så vi båda och Randy flyttade solpaneler till ett tak, lastade och levererade en massa ved m.m. Härligt att få jobba lite med kroppen igen. 
Jag har hört mycket gott om cyklingen i Nelson så jag tog självklart med mig cykeln dit. Jag och Randy tog en tur en eftermiddag. Helt otroligt vilken skillnad det är på terrängen jämfört med Fernie. Jag gillade det skarpt! 
En annan kväll tog Nella med mig till några andra vänner som har en klättervägg i garaget där vi lekte runt ett tag. Så kul! Så jobbigt! 
I övrigt har hösten kommit hit ordentligt nu. Jag njuter en massa av gula löv och prassel under hjulen på cykeln. 
Och så har jag köpt mig en ny dator! En MacBook den här gången. Min 4,5 år gamla PC har tjänstgört mig väl men det har varit väldigt mycket tålamod och väntande de senaste 3 åren. 
Det var inte bara att beställa en MacBook dock. Inte om man vill ha svenskt tangentbord. USA-Apple skickar inte till Kanada. Och Kanada-Apple har inte svenskt tangentbord. Så jag fick beställa den från USA-Apple till en kompis till USA, som sen tog med den till Kanada och skickade den på posten. Men nu är den här! 
Jag och Dave har kört en timme för att komma dit Porky Blue-spåret börjar.
 
Taggade till tusen!
 
Vi börjar inse att regnet nog inte kommer lätta...
 
Det var lite kul att köra i vattenpölar. Men blöta blev vi. Rätt beslut att vända...
Ibland blir självförtroendet lite högt så cykeln åkte ner i diket och jag gled på magen på spåret. Ett litet skrapsår på knät var allt, men är glad att jag numera alltid kör med långarmat. 
 
Vacker höstcykling.
Dags att köra till Nelson! 
 
Mjölkvarn i Creston.
 
Fin biltur. 
 
Kör över Kootanay Passet men häftiga moln och solnedgång. 
 
Maggie (Nella och Randys dotter) i Nelson på shoppingtur.
 
Nelson downtown. 
 
Höns i Nelson. 
 
Svettigt efter att ha lastat bilen full med ved.
 
Maggie. 
 
Ner till stan och lasta av veden. 
 
Jag, Hannah och Randy flyttar solpaneler till ett tak.  
 
Randy tar ut några lådor med honung. Brädan som är lutat mot lådorna är full med bin. Coolt!
 
Fullt med honung!
 
Brendan öppnar cellerna så att vi kan få ut honungen genom centrifugering. 
 
De hade hyrt en elektrisk maskin att slunga honungen i, men den fungerade inte så vi fick använda gammeldags mankraft och veva igång en slunga istället. Brendan försöker laga maskinen så länge.
 
Honungen bara flyter ut i silen. Mmmm...!
 
Jag och Randy (och Dusty) kör upp et stpår som heter Smallwood.
 
Uppe på toppen var det en ruskigt fin utsikt. 
 
Spåret ner heter Bigwood. Så kul!
 
Klättring med Nella.  
 
Dags att köra hem till Fernie.  
 
Tog en väg från Nelson som jag inte kört innan. På en 35 minuters färja i solnedgången. 
 
Fin färjetur.  
 
...och fin körning längs med Kootenay sjön när solen går ner. 
 
Ny dator!! Dags att börja lägga över allt.  

Kommentarer
Postat av: Veronika

Schnygg keps hörru! Och göööött att du äntligen har en mac! välkommen i familjen. ;o)
kram syster. v

2013-09-13 @ 19:16:29
Postat av: Louise

Kul att du åkte till Nelson för att hälsa på! Gjorde du rätt i! ;)
Kuul att du varit och klättrat! Antar att det inte dröjer länge innan den första snön faller på bergen! Kram

2013-09-18 @ 07:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0